Change language
Change country

De revolutionaire oplader voor elektrische auto's

Elektrische auto's worden steeds populairder, maar de infrastructuur kan het nauwelijks bijbenen.
man charging electric car at chargepoint

Lee Williams werkt aan een ultrasnelle oplader, de 'Ultra-Fast Charger', die weleens voor een revolutie zou kunnen zorgen. Hiermee voorziet u een elektrisch voertuig snel van elektriciteit via het stroomnet, op een niet-belastende manier.

Elektrische auto's winnen snel aan populariteit. Iedere autofabrikant heeft er al eentje op de markt gebracht of is hier druk mee bezig. Verschillende landen hebben aangegeven de verkoop van diesel- en benzineauto's volledig te willen verbieden: sommige al in 2025, zoals Nederland en Noorwegen, andere in 2030, bijvoorbeeld Duitsland en India. Zelfs China, het land met de grootste automarkt ter wereld, heeft beloofd om in de nabije toekomst te stoppen met het produceren van niet-elektrische auto's.

Maar die belofte komt helaas niet overeen met de werkelijkheid. Volgens een OESO-rapport uit 2017 waren elektrische auto's op dat moment slechts goed voor 0,1% van de wereldwijde automarkt. En wat misschien nog wel een groter probleem is: ontwikkelingslanden zullen in de toekomst meer auto's kopen en produceren, maar beschikken niet over de infrastructuur die nodig is voor elektrische auto's.

Daarom is het cruciaal dat er goede oplaadsystemen worden ontwikkeld. En precies daarom zou het prototype van het Italiaanse bedrijf Nidec ASI weleens voor een revolutie kunnen zorgen. De oplader is sneller dan de rest: u kunt er een elektrische auto in slechts 15 minuten voor 80% mee opladen. De Tesla Supercharger heeft daar zo'n 30 minuten voor nodig. Bovendien werkt de Ultra-Fast Charger van Nidec ASI als een soort buffer tussen het stroomnet en de auto. Zo wordt de infrastructuur minder belast naarmate we steeds meer elektrische voertuigen gaan gebruiken.

”De Ultra-Fast Charger wordt gevoed door het stroomnet,” vertelt Matteo Rizzi, director of global sales and marketing bij Nidec ASI. ”De oplader slaat de elektriciteit vervolgens op in een accu en voorziet een elektrische auto van stroom met 320 tot 350 kWs. Dankzij de accu kan de oplader zes tot zeven keer het vermogen bieden van het lichtnet.” Het belangrijkste onderdeel is het energie-opslagsysteem van de accu. Dat is eigenlijk een soort extra batterij tussen het stroomnet en de auto in. Die accu wordt op een langzame, niet belastende manier met 50 kWs gevoed door het lichtnet, maar kan een elektrische auto wel met 320 tot 350 kWs opladen.

Traditionele autovoorzieningen zijn nog niet klaar voor elektrische auto's.

woman charging her car at a charging point

”Het grote voordeel hiervan is dat u opladers kunt plaatsen op plekken waar geen stroomvoorziening van 350 kW is”, vertelt Dr. James Marco, een expert op het gebied van elektrische voertuigen opladen en de bijbehorende infrastructuur van de University of Warwick. ”Traditionele autovoorzieningen, zoals parkeergarages, pompstations en benzinestations langs de snelweg, hebben over het algemeen nog relatief weinig voorzieningen voor elektrische auto's.”

Hetzelfde geldt voor armere landen, waar de elektrische infrastructuur niet op orde is of hernieuwbare energie de plek van het stroomnet begint in te nemen. ”We willen het model heel graag zo ontwikkelen dat het hernieuwbare energie kan gebruiken om auto's op te laden, in plaats van het stroomnet,” vertelt Rizzi. ”Met de oplader is het mogelijk deze energie op te slaan en het outputvermogen zes of zeven keer te verhogen.”

Nidec ASI richt zich op de markt van hernieuwbare energie in ontwikkelingslanden en is bezig met de ontwikkeling van oplaadstations die gebruikmaken van laagspanning. Hiermee kunnen twaalf auto's in slechts een uur voor 80% worden opgeladen, of tachtig auto's per dag. Deze oplaadstations, die een voeding van 200 kWs nodig hebben, moeten volgens Rizzi binnen een micro-stroomnet gaan functioneren op basis van lokaal geproduceerde hernieuwbare energie, die bijvoorbeeld afkomstig is van zonnepanelen op het dak. Over twee jaar zouden deze oplaadstations op de markt moeten komen, gevolgd door oplaadstations die gebruikmaken van middenspanning. Deze kunnen direct op het stroomnet of een bron van hernieuwbare energie worden aangesloten en u kunt er in een uur tot 135 auto's mee opladen.

Voor deze grotere oplaadstations is veel meer stroom nodig, en investeringen in het stroomnet of in hernieuwbare energiebronnen. Dat zou de ontwikkeling mogelijk in de weg kunnen staan. Ultra Fast Chargers zijn voor nu misschien een goede oplossing, maar wat gebeurt er als straks steeds meer huishoudens een elektrische auto hebben? De elektriciteitsinfrastructuur komt dan onvermijdelijk onder druk te staan – en wat doen we dan?

Dr. Marco denkt dat het zo'n vaart niet zal lopen. ”Als u kijkt naar de groeivoorspellingen, dan zijn er nu nog geen problemen,” vertelt hij, ”en dat blijft nog wel een tijdje zo. Op het gebied van energieopwekking voorzie ik geen moeilijkheden, zolang er verstandige dingen worden gedaan.” Onder deze verstandige dingen valt bijvoorbeeld slim energiebeheer: slimme opladers die zijn gekoppeld aan slimme stroomnetten en voorzien van slimme meters. Zelfs als u dan honderd auto's hebt aangesloten, worden ze niet allemaal tegelijk opgeladen. Door ze op verschillende momenten op te laden, zorgt u voor een optimaal gebruik en wordt het stroomnet minder belast. Op rustige momenten kunt u zo zelfs stroom terugleveren aan het net.

Volgens Rizzi is dit laatste punt misschien wel het belangrijkste voor het introduceren van oplaadinfrastructuren voor elektrische auto's in ontwikkelingslanden tegen lage kosten en op een relatief makkelijke manier. Er is dan namelijk sprake van winstgevendheid. Vehicle-to-grid-technologie (V2G) loopt hierbij voorop, en ook de Ultra Fast Charger biedt deze mogelijkheid. Auto's kunnen hiermee efficiënt energie terugleveren aan het stroomnet wanneer ze zijn aangesloten en op dat moment niet opladen. Op die manieren verbruiken elektrische voertuigen niet alleen energie, maar wekken ze zelf ook energie op. ”Uw auto op het werk opladen zou weleens een belangrijk pluspunt voor werknemers kunnen worden,” vertelt Marco. ”Als een universiteit of sciencepark een parkeerterrein vol elektrische auto's heeft, dan kun u uw auto daar opladen voor als u aan het eind van de dag naar huis gaat. In ruil daarvoor kunt u ervoor kiezen om uw auto een deel van de dag te laten gebruiken als een soort virtuele energiecentrale.”

Volgens Rizzi kan dit systeem worden gebruikt op alle plekken waar auto's voor een langere tijd worden geparkeerd: van kantoren tot gezondheidscentra, stations en vliegvelden. Zo verbruiken virtuele energiecentrales niet langer alleen maar energie, maar worden ze vitale onderdelen die het stroomnet op hun beurt ook weer van energie voorzien. Ook op individueel niveau zou dit kunnen werken. ”Thuis heeft u dan misschien een elektrische auto,” legt Marco uit, ”en daarnaast heeft u ergens in huis een klein accusysteem ter grootte van een koelkast, en zonnepanelen op het dak. U beschikt dan over uw eigen kleine energie-eilandje, dat u helemaal zelf kunt beheren.”

Nidec ASI is trouwens niet het enige bedrijf dat zich bezighoudt met V2G-technologie. Nissan werkt bijvoorbeeld samen met het grote energiebedrijf E.ON om V2G in de nabije toekomst beschikbaar te maken voor zijn elektrische auto, de Leaf. En het Britse OVO Energy biedt al V2G-opladers aan waarmee u stroom slim kunt beheren door middel van een app op uw smartphone. Rizzi denkt dat dit soort technologieën essentieel is voor de opkomst van elektrische auto's in ontwikkelingslanden, zonder dat er grote investeringen in infrastructuur nodig zijn.

”Met deze smart grid-benadering kunt u  zorgen voor een winstgevend bedrijfsmodel”, legt hij uit. ”Grote investeringen zijn niet haalbaar en ook niet nodig. De boodschap is dat u op verschillende manieren winst kunt maken met deze technologie.”

Innovatie

Ontdek de trends die met nieuwe technologie de grootste sectoren ter wereld volledig veranderen.

  • De toekomst van de fintech-revolutie in Europa

    De fintechsector laat zien dat ook de financiële wereld kan profiteren van nieuwe technologieën.

  • Hoe digitale platforms bedrijfsmodellen veranderen

    Een digitale revolutie zorgt voor grote veranderingen in bedrijfsplannen.

Cookies en uw privacy

Wij gebruiken essentiële cookies voor eenvoudige en doeltreffende interactie met onze website, analyserende cookies zodat wij beter begrijpen hoe onze website wordt gebruikt, en marketing cookies om de reclame op u af te stemmen. In de Cookieverklaring vindt u meer informatie. Met de button 'Voorkeuren' kunt u uw cookievoorkeuren instellen of u kunt op 'Ik ga akkoord' klikken en alle cookies accepteren.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Met deze cookies kunnen wij de werking van onze website meten en verbeteren.

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u toestemming daarvoor geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.