Change language
Change country

Op maat gemaakte content laat bedrijven waarde toevoegen

Gepersonaliseerde content verlaagt kosten en verbetert de klanttevredenheid.
collega's praten over documenten

Digitalisering neemt langzamerhand alle branches en markten over. Ook in de printsector wordt deze trend omarmd en zoekt men naar nieuwe oplossingen om ervoor te zorgen de traditionele werkwijzen relevant blijven in een digitale wereld.

Hoewel we ervan uitgaan dat de behoefte aan printers door het online plaatsen van content geleidelijk aan zal afnemen, blijft de industrie zich ontwikkelen en blijft men nieuwe technologische processen integreren. Dit heeft onder andere geresulteerd in de ontwikkeling van digitaal productieprinten, wat de deur openzet voor talloze nieuwe oplossingen – ook als er sprake is van grote oplages.

Met digitaal printen worden gedigitaliseerde afbeeldingen en bestanden van de computer naar een afdruk overgezet. Deze afdruktechniek is doorgaans voorbehouden aan professionele afdrukomgevingen waarin kleine hoeveelheden documenten worden afgedrukt door inkjetprinters of apparatuur die bedoeld is voor grotere oplages. Dat gebeurt steeds vaker nu digitaal productieprinten met inkjet steeds populairder wordt en steeds mee bedrijven zich bewust worden van de mogelijkheden.

Innovatieve en disruptieve ontwikkelingen in de printindustrie, zoals de nieuwste doorbraken op het gebied van inkjet, transformeren het afdrukproces en verhogen de kwaliteit van het eindproduct. Bedrijven zoals drukkerijen, uitgeverijen van boeken of tijdschriften en grote marketingafdelingen met een in-house printfunctie schakelen om diverse redenen over op digitaal productieprinten.

Een van de grootste voordelen van digitaal productieprinten en de bijbehorende software is het vermogen om de content snel en eenvoudig aan te passen. Dit stelt bedrijven in staat een groot publiek te bereiken zonder offset en laser te hoeven combineren of – erger nog – te betalen voor dure sjablonen. Met variabel afdrukken kan de gebruiker alle afdrukken digitaal en gemakkelijk aanpassen in plaats van afzonderlijke documenten een voor een handmatig te wijzigen.

Marketingbureaus, verpakkingsbedrijven, financiële dienstverleners en nutsbedrijven zijn goede voorbeelden van bedrijven die veel voordeel kunnen halen uit de meest recente doorbraken in digitaal afdrukken. Dat komt vooral vanwege het feit dat deze bedrijven sterk afhankelijk zijn van aanpasbare content.

Klanten reageren eerder op inhoud die op maat gemaakt is.

De toekomst is inkjet.

Gepersonaliseerde content kan op de volgende manieren voordeel bieden:


Hogere inkomsten

Klanten zullen eerder reageren op content die gepersonaliseerd is. Van potentiële klanten in B2B of B2C tot werknemers die interne memo's krijgen, iedereen is inmiddels gewend aan het ontvangen van gepersonaliseerde digitale content. Afgedrukte documenten moeten dus kunnen worden aangepast om relevant te blijven en met online-content te kunnen concurreren.

Uit recent onderzoek van One Spot bleek dat de gemiddelde afname van een merk met circa 5% steeg als het merk met gepersonaliseerde content werd aangeboden. De conversieratio steeg met 6%. Dat is waarom het hebben van uniek afgedrukt materiaal zinvol is in een wereld waarin klanten steeds meer verwachten van de organisaties waarmee ze zakendoen.


Snelheid

Gepersonaliseerd afdrukken gaat met digitaal productieprinten sneller dan met andere afdrukmethoden, afhankelijk van het aantal documenten en de aanpassingen die voor elk project nodig zijn.

Dat betekent dat de personalisatie van content door middel van variabele data-input automatisch voor een enkele afdruktaak kan worden doorgevoerd. Het is niet langer nodig elk document een voor een in de printer in te voeren – meerdere keren wellicht – om alle gewenste secties te personaliseren.


Een sterker merk

Door het personaliseren van de content van uw bedrijf kunt u de positionering en concurrentiepositie van het merk verbeteren, om het sterker en in ieder geval succesvoller te maken.

Met elke nieuwe generatie worden klanten steeds veeleisender wat betreft de content die ze dag in dag uit willen ontvangen en verwerken. Personalisatie is een van de meest in het oog springende kenmerken die millennials en jongere generaties verwachten van gedrukt materiaal, zowel nu als in de nabije toekomst.

Marketingtrends zijn steeds vaker gericht op klantervaring en de personalisatie van content om een bedrijf aanlokkelijker te maken bij de doelgroep. En dat blijkt te werken, aangezien uit onderzoek van Qubit bleek dat 81% van de klanten bereid is naar de concurrent over te lopen als die een meer gepersonaliseerde ervaring biedt.


Een groeiende trend

De ontwikkelingen gaan steeds sneller en de digitale afdrukmarkt zal in het komende decennium drastisch veranderen. De markt als geheel zal in 2024 een omvang van 225% van die van 2013 hebben bereikt, volgens nieuw marktonderzoek van Smithers Pira. Toch is de markt nog niet helemaal volwassen geworden, wat betekent dat er nog genoeg ruimte is voor innovatie en groei.

De personalisatie- en aanpassingsopties die geboden worden door digitaal afdrukken geven deze technologie ontegenzeggelijk iets extra's in de huidige, razendsnelle digitale wereld. Onpersoonlijke content zal tot het verleden gaan behoren nu bedrijven ontdekken hoe ze door middel van digitaal productieprinten kunnen opvallen.

handen met een laptop

Lees het e-book

Download uw eigen exemplaar van het e-book en lees over hoe inkjet de toekomst van productieprinten is.

Cookies en uw privacy

Wij gebruiken essentiële cookies voor eenvoudige en doeltreffende interactie met onze website, analyserende cookies zodat wij beter begrijpen hoe onze website wordt gebruikt, en marketing cookies om de reclame op u af te stemmen. In de Cookieverklaring vindt u meer informatie. Met de button 'Voorkeuren' kunt u uw cookievoorkeuren instellen of u kunt op 'Ik ga akkoord' klikken en alle cookies accepteren.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Met deze cookies kunnen wij de werking van onze website meten en verbeteren.

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u toestemming daarvoor geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.