Change language
Change country

Van grottekening tot factuur

Contentmanagement is in de loop der jaren flink veranderd, maar de essentie blijft gelijk.
De geschiedenis van content

Als u denkt aan de geschiedenis van contentmanagementsystemen, wat komt er dan in u op? Waarschijnlijk denkt u aan het moderne bedrijfsleven, en de digitale transformatie waar iedereen het over heeft.

Mensen zijn altijd al gefascineerd geweest door de mysteries van de wereld om ons heen en in een poging om die mysteries te doorgronden, hebben veel culturen ze vastgelegd. Grottekeningen zijn hiervan het oudste voorbeeld: een ingenieuze manier om kennis over de omgeving en over wilde dieren te registreren in beelden.

Toen de eerste steden ontstonden, werd het belangrijk om informatie nauwkeuriger vast te leggen. Denk maar eens aan de code van Hammurabi: het Mesopotamiaanse equivalent van contractmanagementsoftware, maar dan vastgelegd op stenen en kleitabletten – de favoriete media voor dataopslag in het oude Babylonië.

Iets later, in de oudheid, werden literaire en wetenschappelijke werken vastgelegd op papyrusrollen. De Koninklijke Bibliotheek van Alexandrië bezat er op haar hoogtepunt meer dan een miljoen en beschikte daarmee over het allergrootste data-archief in die tijd. Ook de Romeinen zagen het belang van efficiënt informatiebeheer. Zij ontwikkelden de allereerste postdienst om hun macht uit te breiden.

Toen het papier werd uitgevonden, werd dit al snel het favoriete materiaal om gegevens op vast te leggen. Het was immers goedkoper dan bamboe of zijde. Dit leidde ertoe dat Gutenberg in de 14de eeuw de boekdrukkunst uitvond, zodat voortaan meerdere exemplaren van belangrijke documenten gedrukt konden worden. De uitvinding van Gutenberg maakte het makkelijker om informatie te creëren, kopiëren en delen. De impact ervan op de samenleving was vergelijkbaar met die van de digitale transformatie in onze tijd.

Halverwege de negentiende eeuw bracht de opkomst van de telegraaf een revolutie teweeg op het gebied van telecommunicatie. Plotseling konden mensen informatie elektronisch en in real-time versturen van het ene continent naar het andere. De ontwikkeling zette zich voort met de uitvinding van de telefoon, waarmee mensen direct gegevens met elkaar konden uitwisselen zonder beperkt te worden door landsgrenzen of oceanen.

De uitvinding van moderne computers en het internet hebben de manier waarop we naar contentmanagement kijken volledig veranderd. In ons digitale tijdperk hebben we toegang tot een eindeloze stroom gegevens die we kunnen gebruiken om bedrijven in iedere sector te optimaliseren. Heeft u soms het gevoel dat het ouderwets is om facturen en contracten handmatig te verwerken? Nou, dat klopt! Door de opkomst van papierloos werken lijkt het alsof documenten van een paar jaar geleden zo oud zijn als de kleitabletten van Hammurabi. Content Services zijn dé moderne oplossing voor informatiebeheer, waarmee uw gegevens efficiënt kunt archiveren, beveiligen en delen binnen uw organisatie.

Tablet met tekst

Download de infographic

Lees alles over de geschiedenis van contentmanagement: van het stenen tijdperk tot aan de facturen op uw bureau. Als mens hebben we altijd manieren gevonden om de content die we maakten te verwerken en op te slaan. Nu is het aan u!

Download het onderzoek

De Business Digitalisation in Europe Outlook 2019 van Kyocera is een diepgaand onderzoek naar de status van de digitale transformatie in Europa, uitgevoerd in zes belangrijke markten.

Cookies en uw privacy

Wij gebruiken essentiële cookies voor eenvoudige en doeltreffende interactie met onze website, analyserende cookies zodat wij beter begrijpen hoe onze website wordt gebruikt, en marketing cookies om de reclame op u af te stemmen. In de Cookieverklaring vindt u meer informatie. Met de button 'Voorkeuren' kunt u uw cookievoorkeuren instellen of u kunt op 'Ik ga akkoord' klikken en alle cookies accepteren.

Cookievoorkeuren

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Met deze cookies kunnen wij de werking van onze website meten en verbeteren.

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u toestemming daarvoor geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.