Voer uw gebruikersnaam of e-mailadres in. We sturen u een e-mail met instructies voor het opnieuw instellen van uw wachtwoord. Als u uw gebruikersnaam bent vergeten, de e-mail niet hebt ontvangen om uw wachtwoord opnieuw in te stellen of hulp nodig hebt, neem dan contact met ons op.
Als u een correcte e-mailadres uit onze database hebt ingevoerd, zullen we reageren in ...
U kunt een nieuw account aanvragen door uw gegevens naar ons te mailen. Na goedkeuring sturen we u een tijdelijk wachtwoord per e-mail.
Momenteel kunnen alleen partners en werknemers van Kyocera Document Solutions inloggen. Heeft u vragen? Neem contact met ons op.
Marcel Ebbenhorst is onze hardware-expert bij Kyocera Document Solutions Europe, dus wie kunnen we beter vragen stellen over de transformatie die onze branche doormaakt? Dankzij ontwikkelingen in inkjettechnologie is het nu geschikt voor productieprinten, wat bedrijven ertoe zou kunnen brengen om opnieuw na te denken over de manier waarop ze grote volumes produceren.
Er doen verschillende definities van deze o zo belangrijke afdrukmethode de ronde. Vanuit een bedrijfskundig en commercieel perspectief bezien is productieprinten voor grote printerleveranciers een van de belangrijkste groeigebieden in het huidige zakelijke landschap.
Met productieprinten kunnen deze bedrijven ervoor zorgen dat de betrokkenheid bij het product en businessmodel van de eindklant toeneemt. Dit onderscheidt productieprinten feitelijk van andere methoden. Door de processen van de klant beter te begrijpen, kun je betere afdrukoplossingen bedenken.
In wezen elke sector waarin informatie wordt afgedrukt. Over het algemeen hebben we in de afgelopen twintig jaar een enorme marktdruk op volumes en productvariatie gezien. De financiële crisis heeft flink huisgehouden in de branche, waarop de afdrukbehoefte van bedrijven afnam. De situatie is inmiddels gestabiliseerd. Productieprinten kan de productie van bedrijven verhogen en innovaties in de markt introduceren.
Met productieprinten kunnen bedrijven grotere volumes goedkoper afdrukken. Nu kan dat zelfs nóg goedkoper, wat de winstmarges verder verbetert. Bedrijven willen hun prijzen laag houden om aantrekkelijk te blijven bij hun klanten. Met productieprinten kunnen ze die lagere prijzen blijven hanteren.
Maar het beheersen van de productiekosten is niet het enige doel voor bedrijven die geprinte content leveren. Bedrijven beginnen te begrijpen dat ze extra waarde moeten leveren aan de eindklant en de enige bedrijven met een zonnige toekomst zijn dan ook de bedrijven die zich niet langer alleen om kostenbesparingen bekommeren, maar ook om het zo aanlokkelijk en waardevol mogelijk maken van hun documentatie. Dat is iets waar veel bedrijven moeite mee hebben. Een en ander kan worden opgelost aan de hand van digitale apparatuur met nieuwe mogelijkheden voor het toevoegen van waarde.
Bedrijven kunnen in wezen op twee manieren voordeel halen uit productieprinten. De ene manier is door het goedkoper maken van hun diensten en de andere manier is door het aanbieden van een groot aantal aanpassings- en personalisatieopties, wat het eindproduct extra waardevol maakt.
Productieprinten biedt vooral kansen voor bedrijven die streven naar innovatie en extra klantgerichtheid, en die méér willen dan kostenbeheersing. Het data-intelligence-aspect van de business is tegenwoordig erg belangrijk, met name in innovatieve sectoren. De bedrijven die de meeste winst boeken, zijn doorgaans de bedrijven die data intelligence in hun strategie hebben opgenomen. De innovatieve kenmerken van productieprinten – zoals variabele data – geven deze bedrijven een duidelijk concurrentievoordeel. Het maakt eens te meer duidelijk dat bedrijven ook aan de middellange en lange termijn moeten denken, en niet alleen aan kostenbesparingen op de korte termijn.
Dat is vandaag de dag een van de grootste uitdagingen. Het verzamelen van kennis en de verdere integratie van data intelligence zullen in de komende jaren een belangrijke rol gaan spelen. Nu nieuwe technologieën nieuwe mogelijkheden bieden, moeten bedrijven er niet langer van uitgaan dat ze hun content op dezelfde manier kunnen blijven produceren als vroeger. Ze moeten gebruik maken van de innovatie die digitale technologie in productieprinten hun biedt.
Natuurlijk. Enkele goede voorbeelden zijn financiële dienstverleners, verzekeraars en onderwijsinstellingen. In deze sectoren worden grote hoeveelheden documenten afgedrukt, een taak die snel en gemakkelijk door een productieprinter kan worden afgehandeld. Dankzij deze methode van afdrukken krijgt men volledig beheer over de output en kunnen overschotten worden voorkomen. Belangrijker nog: onderwijsinstellingen, verzekeraars en financiële dienstverleners moeten grote hoeveelheden gepersonaliseerde documenten naar hun leerlingen en klanten sturen. De mogelijkheden tot variabele data-invoer van productieprinters vormen dan de perfecte oplossing.
We zien al een productieprint-trend ontstaan in deze sectoren. Steeds meer organisaties worden zich bewust van de potentiële voordelen. Men begint al voorzichtig te experimenteren met productieprinters, vooralsnog vooral in monochroom.
Men begint steeds creatiever te worden met content. Maar ook de noodzaak van het produceren van creatieve content neemt toe. Toen de financiële crisis zich aandiende, was het marketingbudget het eerste wat wegsmolt. Bedrijven begonnen te besparen op hun marketinguitgaven, namen content in eigen hand en probeerden er meer waarde uit te halen. De consument verwacht meer dan ooit tevoren in het oog springende en uitvoerige content. Bedrijven kunnen nu probleemloos overstappen op variabele input en op die manier in de wensen van de consument voorzien.
Een andere oplossing van productieprinten ligt op het vlak van verspilling. Het probleem van overschotten kan dankzij de technologie van productieprinten gemakkelijk worden aangepakt en beperkt. Bedrijven hoeven niet langer méér af te drukken dan noodzakelijk om bepaalde schaalvoordelen te behalen. Dat bespaart in de kosten, aangezien bedrijven hun workflow kunnen analyseren en digitale technologie kunnen gebruiken om exacte volumes vast te stellen.
Inkjet is de toekomst van digitaal afdrukken, aangezien de technologie nog volop groeipotentie heeft en ook geschikt is voor nieuwe marktvereisten. Hoewel inkjet wat betreft documentbeheer op het moment dezelfde mogelijkheden biedt als laser, loopt laser tegen zijn technologische grenzen aan. Lasertechnologie kan niet nóg goedkoper worden of verder worden verbeterd, en dus zal inkjet de volgende grote trend in digitaal afdrukken worden.
Hoewel beide technologieën nu nog gelijkwaardig zijn, kan inkjet zich nog verder ontwikkelen. Inkjet kan geschikt worden gemaakt voor enorme volumes en biedt meer productiviteit in een enkele machine.
Het afdrukken van content met een inkjetprinter is in wezen goedkoper dan het gebruiken van andere soorten digitale printers, zoals laser. Inkt is altijd goedkoper in gebruik dan toner, en inkjetprinters hebben minder onderdelen zoals drums en fusers. Dat betekent een lager stroomverbruik en minder onderhoud.
Inkjet is altijd al de goedkopere optie geweest, maar tot op heden was het kwaliteitsverschil zo groot dat het geen serieus alternatief was. Nu kunnen met deze technologie veel levendigere kleuren worden geproduceerd, aangezien problemen zoals bleeding door nieuwe ontwikkelingen tot het verleden behoren. Kort gezegd: inkjet komt steeds dichter in de buurt van de kwaliteit van laser, tegen lagere kosten.
Bedrijven begrijpen de noodzaak om waarde toe te voegen voor uw eindklanten.
Inkjet heeft al bijna dezelfde hoge kwaliteit als laser. Laser haalt het echter niet bij de snelheid van inkjet, die ongeëvenaard is.
Een andere beperking van laser ligt op het vlak van wisselende papierformaten. Met inkjet kun je snel van formaat wisselen. Dat is met laser erg ingewikkeld en duur, aangezien er – afhankelijk van het formaat – grote hoeveelheden toner moeten worden verwarmd.
Inkjet biedt meer flexibiliteit voor bedrijven die met wisselde formaten en verschillende materialen (zoals plastic) werken. Met inkjet heb je wat betreft materiaal veel meer vrijheid en flexibiliteit.
Inkjetprinters besparen op de energiekosten, aangezien ze aanzienlijk minder stroom verbruiken dan laser. De productiviteit ligt ook een stuk hoger. Omdat ze minder bewegende delen hebben, is er minder kans op defecten en uitval.
Met productieprinten kunnen bedrijven ook de kracht van personalisatie benutten en door middel van variabele data hun ROI verhogen. Die personalisatiefactor is cruciaal, aangezien de focus dan weer op het afdrukken zelf komt te liggen. Als bedrijven beginnen te merken dat de respons en hun ROI toenemen vanwege de extra personalisatie en creativiteit, zullen ze hun volumes willen opvoeren, om op die manier nóg winstgevender te worden.
Ik voorspel dat de grote inkjetspelers in de komende vijf jaar de kwaliteit van laser zullen weten te evenaren. Dat betekent niet dat de rol van laser is uitgespeeld; alleen dat inkjet waarschijnlijk voor veel bedrijven de eerste keus zal worden.
Maar er zal nog steeds een winstgevende niche overblijven voor laser. Kleinere bedrijven die kleinere volumes moeten afdrukken en zich de aanschaf van een inkjetprinter niet kunnen veroorloven, zullen vasthouden aan toner. Kleinere kantoorprinters zijn een goed voorbeeld.
Inkjet is in vergelijking met laser een milieuvriendelijk proces, dankzij het lagere energieverbruik en het beperkte aantal onderdelen. Bedrijven die grotere volumes moeten afdrukken en voor een iets duurzamer alternatief willen kiezen, zullen dan ook blij zijn met inkjetprinters.
Duurzaamheid is ook een belangrijk thema voor Kyocera. Als bedrijf streven we er altijd naar producten en diensten aan te bieden die zo milieuvriendelijk mogelijk zijn, om de impact van afdrukprocessen op het milieu zo klein mogelijk te maken.
Wat betreft de markt is het grootste obstakel voor inkjet op dit moment het adequaat voorlichten van toekomstige klanten over het belang van toegevoegde waarde in het afdrukproces.
Ook het verspreiden van kennis over data intelligence is een aandachtspunt. Toekomstige klanten moeten zich bewust worden van het feit dat ze moeten investeren in software voor dataconsolidatie. Deze twee kwesties zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en maken duidelijk wat leveranciers en consultants zoals Kyocera moeten doen om groei in de markt te waarborgen.
Wat volume betreft is het raadzaam om in een krimpmarkt op productieprinten over te schakelen, om op die manier zo efficiënt mogelijk te kunnen werken.
Digitale technologie maakt op het moment maar een klein deel van de wereldwijde printoutput uit. Er zijn dus nog enorme groeikansen voor digitaal en het aandeel zal in de komende jaren aanzienlijk toenemen. Verwacht wordt dat het volume dat geproduceerd wordt door digitaal afdrukken de vijftig procent zal halen. Spannend om aan alle mogelijkheden te denken!
We verwachten in meerdere inkjetsegmenten een grote speler te worden. Een belangrijk doel voor ons wordt om verschillende afdruktechnologieën en -sectoren te onderzoeken.
Kyocera kijkt verder dan hardware en adviseert ook over de softwareontwikkelingsaspecten van afdrukken. Daarnaast houden we ons bezig met data-integratie. We hopen een complete leverancier te worden van afdrukprocessen op basis van inkjet. Andere partijen werken samen met derden voor de software- en de data-intelligence-component, maar Kyocera beschikt over de kennis en het vermogen om deze kant van het proces zelf te verzorgen, naast de hardware zelf.
Kyocera zal ook aanwezig zijn in hal 6 van DRUPA 2020, 's werelds belangrijkste vakbeurs voor afdruktechnologieën. De beurs zal plaatsvinden van 16 tot en met 26 juni 2020 in Düsseldorf. We zullen ons presenteren als een van de bedrijven die innoveren in de branche en de weg vrijmaken voor nieuwe technologieën in productieprinten.
Download het e-book en lees meer over de toekomst van productieprinten.