Change language

Change country

Inkjet: een nieuwe impuls voor afdrukken in grotere oplages

Kyocera hardware-expert Marcel Ebbenhorst bespreekt de impact van inkjet op productieprinten.
people working

De afgelopen tien tot vijftien jaar zijn onbarmhartig geweest voor bedrijven die grote hoeveelheden drukwerk moesten produceren, ongeacht de sector. De financiële crisis heeft serieus huisgehouden en er waren maar weinig activiteiten die harder werden geraakt. Noodlijdende bedrijven moesten hun kosten terugbrengen, op welke manier dan ook, en de marketingafdeling was een van de eerste slachtoffers. Dat betekende dat reclame- en publiciteitscampagnes moesten worden teruggeschroefd en men naar digitaal begon te kijken als goedkoper alternatief om de doelgroep te bereiken. Het resultaat voor de printindustrie? Een hevige prijsoorlog die het faillissement van talloze bedrijven betekende.

We zagen marktleiders die ineens alles op alles moesten zetten om het hoofd boven water te houden. Zelfs een grote, internationale speler als Shinohara kon de concurrentieslag niet langer aan en zag de omzet tussen 2009 en 2010 gehalveerd worden van € 41 tot € 18 miljoen. Het werd duidelijk dat traditionele werkwijzen niet langer de oplossing waren voor een markt waarin klanten steeds veeleisender werden vanwege de krimpende budgetten en de groeiende behoefte aan toegevoegde waarde.

Zoals altijd het geval is als de markt een groot aantal bedrijven overboord duwt, moest men een manier zien te vinden om zich het vege lijf te redden. Bedrijven die genoegen namen met watertrappelen, begonnen langzaam te zinken, verzwaard als ze waren door financiële lasten. Om het hoofd boven water te houden moesten bedrijven innoveren en nieuwe manieren zien te vinden om voor toegevoegde waarde te zorgen.

Een en ander viel samen met een van de snelste technologische ontwikkelingen die de
branche ooit had meegemaakt. Laserprinters hadden hun piek bereikt en vormden geen oplossing meer voor bedrijven die op andere aspecten dan kosten wilden concurreren. Dit joeg de investeringen in innovatieve digitale printers en inkjet aan. Document solutions providers hadden te maken met hun eigen uitdagingen, nu de kantoormarkt verzadigd raakte en bedrijven overstapten op digitaal. Toen deze twee sterk op elkaar gelijkende branches de ene na de andere klap te verduren kregen, bleek gezamenlijke innovatie dé oplossing om er weer bovenop te komen.

Uiteraard bleven de kosten een factor van belang. Hoe innovatief en creatief bedrijven ook leken, in behoudende branches draaide alles nog om het kostenplaatje. Nieuwe technologieën moesten tot kostenbesparingen leiden, wilden ze serieus worden overwogen. En inkjet voorzag in die behoefte. Inkjet is niet alleen goedkoper in het gebruik dan toner, maar de printers zelf bestaat ook uit minder onderdelen. Dat betekent dat er een kleinere kans is op defecten of uitval.

Innovatieve inkjettechnologie brengt digitale print naar een nieuw niveau.

Bovendien zijn inkjetprinters beter voor het milieu. Doordat er geen hitte nodig is om de toner op het papier aan te brengen, blijft het energieverbruik beperkt. Dat heeft niet alleen gevolgen voor de kosten van een afdruktaak, maar ook voor het milieu, aangezien verspilling wordt voorkomen en de efficiëntie wordt verbeterd. Bij Kyocera geloven we dat duurzaam innoveren van cruciaal belang is.

De groeiende populariteit van inkjetprinters vormt een oplossing voor twee van de grootste problemen in de branche. Om te beginnen, op het vlak van kostenoptimalisatie: het effectief kunnen uitvoeren van afdruktaken waar multifunctionals minder geschikt voor zijn en die niet omvangrijk genoeg zijn om de aanschaf van offset te rechtvaardigen. Inkjetprinters zijn in dat gat gesprongen doordat ze een effectieve oplossing voor dit probleem vormden: schaalvoordelen gecombineerd met minder verspilling.

Het andere probleem is de toegevoegde waarde. Nu klanten steeds veeleisender zijn geworden, hebben ze manieren nodig om waarde aan hun gedrukte communicatie toe te kunnen voegen. De oplossing voor dit probleem ligt in het personaliseren van het afgedrukte materiaal. Uit een onderzoek van Evergage and Researchscape International bleek dat 98% van de marketeers personalisatie aanbeveelt om de klantrelatie te verbeteren, terwijl 90% een duidelijke verhoging van de inkomsten waarneemt als resultaat van een gepersonaliseerde communicatiecampagne. In 2019 stelde 50% van de bedrijven het budget voor gepersonaliseerd materiaal te willen verhogen, een stijging van 11% ten opzichte van 2018. Dat biedt unieke kansen voor bedrijven die afhankelijk zijn van grote oplages.

Digitale productieprinters bieden een manier om materiaal te personaliseren, wat belangrijk is voor het leveren van toegevoegde waarde. Door data te integreren met bedrijfssystemen en -werkstromen krijgt elk document een uniek karakter. Dit is de innovatie waar de klant om heeft gevraagd – een essentieel voordeel dat nu door leveranciers wordt geleverd. Eindelijk hebben klantgerichte bedrijven die met grote oplages werken een manier gevonden om te concurreren zonder dat ze daarvoor de prijzen tot onwerkbare waarden hoeven te verlagen.

Er is een nieuwe tijd aangebroken, en er gloort nieuwe hoop voor het segment. Dit is het moment om de volgende stap te zetten en waarde toe te voegen aan wat grootschalig afdrukken al kan bieden. Door gebruik te maken van de data die ze voorhanden hebben, kunnen bedrijven gebruikmaken van de alle mogelijkheden die het digitale tijdperk te bieden heeft.

Dat is ook waarom we aanwezig zullen zijn op DRUPA, de grootste vakbeurs van het jaar in Düsseldorf (in juni 2020). Onze stand staat in hal 6. We hebben er alle vertrouwen in dat productieprinten de toekomst van grootschalig afdrukwerk wordt. Die sector heeft daar het meest bij te winnen. Door de introductie van technologieën waarmee bedrijven waarde kunnen toevoegen en de kosten kunnen reduceren, zijn we de filosofie van Kyocera, het streven naar grootsheid, getrouw.

person laptop

Lees het e-book

Download een kopie en lees meer over de toekomst van productieprinten.

Cookies en uw privacy

We gebruiken essentiële cookies om de goede werking van onze website te garanderen. Statistische cookies helpen ons om beter te begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en marketingcookies stellen ons in staat om de inhoud beter af te stemmen op de bezoekers van onze website. U kunt uw cookievoorkeuren selecteren via de knop 'Voorkeuren' hieronder, of selecteer 'Alle cookies accepteren' om door te gaan met alle cookies. Door 'Accepteer alle cookies' te selecteren gaat u akkoord met het opslaan van deze cookies op uw apparaat. U kunt deze cookies weigeren door 'Accepteer alleen essentiële cookies' te selecteren. In dat geval staat u ons toe alleen die cookies op uw apparaat te plaatsen die noodzakelijk zijn voor de correcte weergave van onze website.

Cookievoorkeuren

Veld is verplicht

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Veld is verplicht

Met deze cookies kunnen wij de werking van onze website meten en verbeteren.

Veld is verplicht

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u toestemming daarvoor geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt, zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.