Change language
Change country

De toekomst van printing draait niet om printen

Grote rol voor documentmanagement en het optimaliseren van werkprocessen
Umair Chaudhry

Het is nog altijd wennen als een directielid van een bedrijf, dat veel mensen toch nog altijd zullen associëren met printers en alles wat erbij komt kijken, zegt dat er in de toekomst van dat bedrijf eigenlijk geen rol meer is weggelegd voor printing. Toch is dat precies wat Umair Chaudhry, commercial director bij Kyocera Document Solutions Nederland doet. “We gaan toe naar niet meer printen, dat is wat we het liefste hebben als maatschappij”, stelt hij onomwonden.    

Als het gaat om de toekomst van printing, zijn er meerdere aspecten die een rol spelen. Zoals de digitalisering, de opkomst van de cloud en duurzaamheid.  

Duurzaamheid is onderdeel van Kyocera

Zoals al eerder aangegeven, sluit Chaudhry (en daarmee Kyocera) de ogen zeker niet voor de negatieve effecten van printing. Duurzaam kun je het in ieder geval niet echt noemen. “Het voorkomen van het maken van een printje is het meest duurzaam”, geeft hij nogmaals aan. Toch heeft Kyocera duurzaamheid al sinds de oprichting van het bedrijf in het DNA zitten, voegt hij daar meteen aan toe. Kyocera staat voor Kyoto Ceramics. In principe is keramiek terug te vinden in alle producten die Kyocera maakt, van zonnepanelen, heupen, remschijven, moederborden, tot printers. Keramiek is een zeer duurzame grondstof. De keramische drum van een Kyocera-printer gaat door deze grondstof de hele levensduur van de printer mee.

Bij Kyocera is het overigens niet alleen maar duurzaamheid voor de bühne. Het bedrijf doet meer dan alleen zeggen dat het mogelijk is om minder te printen. Het geeft biedt ook concrete handvatten om dit te gaan doen. Een voorbeeld hiervan is een whitepaper over in 90 dagen papierloos werken.   

“We gaan toe naar niet meer printen, dat is wat we het liefste hebben als maatschappij”

Noodzaak om het anders te doen

Kijken we naar de technologische ontwikkelingen, dan ziet Chaudhry
vanzelfsprekend dat het aantal afdrukken stagneert. Volgens hem is
hybride werken daar een belangrijke driver voor geweest, naast het al
langere tijd afnemen van de volumes uiteraard. Hybride werken stelt
namelijk andere eisen aan de omgang met documenten dan wanneer je
allemaal altijd op kantoor zit. Meer specifiek ziet hij een stijgende
vraag naar een goed documentmanagement-systeem. “We helpen bedrijven
hiermee in feite met het voorkomen van het maken van een printje”, geeft
hij aan.

Een assessment geeft inzicht

Kyocera heeft verschillende assessments ontwikkeld. Om te beginnen het document output assessment om ervoor te zorgen dat hardware optimaal samenwerkt met de cloud, met extra aandacht voor security. De volgende stap is een document workflow assessment dat draait om het digitaliseren van bestanden en het werken met elektronische in plaats van fysieke documenten. Dat gaat richting Business Process Management (BPM). Denk aan het volledig geautomatiseerd inschieten van een order, zonder dat je daarvoor iets hoeft te printen.

Hoe zit het met scannen?

 De Kyocera-machines worden ook veel gebruikt voor het inscannen van documenten, die op deze manier in de digitale workflow terechtkomen. Daarmee helpen ze enorm bij het digitaliseren van workflows. De verhouding tussen afdrukken en inscannen van documenten is de afgelopen tien jaar, onder andere vanwege de opkomst van de cloud, ook behoorlijk veranderd.  

Toch moet ook het toenemende belang van scannen op den duur een keer stoppen. Immers, als de stroom fysieke afdrukken opdroogt, heb je op den duur niets meer om in te scannen. Wat is dan nog het bestaansrecht van een multifunctional en in het verlengde daarvan van Kyocera? Dat ziet Chaudhry vanzelfsprekend zelf ook wel, maar hij wijst er ook meteen op dat er nog een lange weg te gaan is. Deels is dat vanwege de workflows die sowieso nog moeten worden gedigitaliseerd, maar er zijn nog heel veel sectoren waar papieren afdrukken ook vandaag nog de standaard zijn. Hij noemt de logistieke sector als belangrijk voorbeeld. Met de toename in pakketjes die verstuurd worden, neemt ook het aantal pakbonnen vooralsnog alleen maar toe. Dat zal op termijn ongetwijfeld ook weer afnemen, maar daar zijn we nog niet.

Kyocera gaat van hardware naar software

Met de ontwikkelingen die we hierboven schetsen in het achterhoofd, durven we wel te stellen dat printers en multifunctionals niet meer per se een centrale rol spelen in de toekomstvisie van Kyocera. Allereerst betekent de ontwikkeling richting document management onherroepelijk ook een ontwikkeling richting software. Deze biedt het bedrijf in de cloud aan, maar je kunt het ook on-prem inrichten. De cloud heeft echter wel de toekomst, geeft Chaudhry aan. “Met uitzondering van de machine zelf, kunnen we vandaag de dag al alles in de cloud inrichten voor de klant”, volgens hem.  

Dit artikel is een verkorte versie van het artikel dat eerder op Techzine.nl verscheen.

“Software is geen doel op zich, maar een middel om minder te printen”.

Cookies en uw privacy

We gebruiken essentiële cookies om interacties met onze website gemakkelijk en effectief te maken, statistische cookies om beter te begrijpen hoe onze website wordt gebruikt en marketing cookies om advertenties op maat voor u te maken. U kunt uw cookie voorkeuren aanpassen met behulp van de knop 'Beheer uw voorkeuren' of 'Accepteer alle cookies' selecteren om door te gaan met alle cookies.

Cookievoorkeuren

Veld is verplicht

Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website goed werkt en soms om een dienst op uw verzoek te verrichten (zoals het beheer van uw cookievoorkeuren). Deze cookies zijn altijd actief, tenzij u uw browser zo instelt dat cookies geblokkeerd worden. Daardoor is het mogelijk dat sommige delen van de website niet werken zoals verwacht.

Veld is verplicht

Met deze cookies kunnen wij de werking van onze website meten en verbeteren.

Veld is verplicht

Deze cookies worden alleen geplaatst wanneer u toestemming daarvoor geeft. Wij gebruiken marketing cookies om bij te houden waarop u klikt en hoe u onze website gebruikt zodat wij op basis van uw interessegebied content en gepersonaliseerde reclame kunnen tonen.